2023 évre várható élelmiszer logisztikai trendek

2023.01.20

Az élelmiszeripar az elmúlt években rengeteg változáson ment keresztül, aminek elsősorban a vásárlói preferenciák változása és a pandémiás időszak volt a mozgatórugója. Ezek a tényezők első sorban innovációra sarkallták a vállalatokat. Az idei évben az élelmiszer szektor első számú feladata, az, hogy ezt az innovációs lendületet megtartsa, és az új technológiákat adaptálja, hogy növekvő igényeket fenntartható módon tudják kielégíteni

Nincs egyszerű helyzetben az élelmiszeripar. A népesség egyre növekszik, és a fogyasztói igények is mondhatni egyik pillanatról a másikra változnak. Manapság a társadalom részéről nem elég kellő mennyiségű, és jó minőségű élelmiszert termelni, hanem mind eközben a fenntarthatósági elvárásoknak is meg kell felelni.

Ezek a magas elvárások határozzák meg az elkövetkező években az élelmiszeripari trendeket.

Fenntarthatóság

Az éghajlatváltozás egyre közvetlenebb fenyegetést jelent az emberiség számára. Az élelmiszeripar pedig egyike azoknak az iparágaknak, amelyekre a média, és a társadalom figyelme összpontosul, mivel az egyik legnagyobb ökológiai lábnyommal rendelkezik.


Ezért a vállalatoknak az egyre növekvő igényeket úgy kell kielégíteni, hogy közben a fenntarthatósági szempontokat is figyelembe veszik. A cégek - különösen a nagyobbak - egy lépést sem tehetnek anélkül, hogy döntésüknek az ökológiai következményeit ne mérlegelnék. Egy rossz döntéssel pillanatok alatt magukra haragíthatják a közvéleményt, aminek nemzetközi bojkott lehet az eredménye.

Az idei év - és valószínűleg az elkövetkező évek - élelmiszeripari trendjeit a fenntarthatóság fogja elsősorban meghatározni. Extenzív fejlődést az intenzív fejlődés váltja fel, vagyis a cél meglévő erőforrások felhasználásának optimalizációja a fenntartható fejlődés szellemében.

Agilitás és költséghatékonyság

2020 óta nem igazán lehet beszélni állandóságról a logisztikában. Vagyis inkább egy dolog lett állandó: a kiszámíthatatlanság. Csak néhány negatív paraméter, ami a mindennapok részévé vált: lezárások, geopolitikai feszültség, nyersanyag és energiahordozók árának ingadozása.

Ezekkel a nehézségekkel csak egyféleképpen lehet eredményesen megküzdeni: agilisnak kell lenni. Első, és legfontosabb, hogy folyamatosan, naprakész információval kell rendelkeznünk, hogy minél gyorsabban le tudjuk reagálni a kereslet és kínálat olykor egyik pillanatról a másikra történő változását.

Idáig az volt a megszokott az élelmiszeriparban, hogy egy-egy vállalkozásnak meg volt a saját "jól bejáratott" beszállítói köre. Sajnos azonban ez napjainkban már nem ideális. A termelő vállalkozásoknak muszáj diverzifikálni a nyersanyag és beszállítói opcióit, hogy ellátási zavarok esetén is optimalizáltan tudjon müködni a termelés.

Automatizáció

Az elmúlt két évben nem csak a nyersanyaghiány okozott fejtörést az iparnak, hanem a munkaerőhiány is. A munkavállalók új generációja már - legtöbbször - nem hosszútávban gondolkodik egy-egy munkahely esetén, hanem az éppen aktuális legjobb karrierlehetőséget keresi. Ez pedig állandó, nagymértékű fluktuációt jelent az iparágban.

Ezt a legbiztosabban azzal lehet kivédeni, ha a vállalat 4.0-ás ipari megoldásokba fektetett, azaz a technológia révén kiváltja a humán erőforrás jelentős részét. A korábbi nagy mennyiségű humán erőforrást igénylő munkákat - például osztályozás vagy komissiozás - automatizált rendszerek végzik egyre több kisebb-nagyobb vállalatnál.

Mesterséges intelligencia és gépi tanulás

Egyre több vállalkozás fog mesterséges intelligencián és gépi tanuláson alapuló technológiát alkalmazni. Ezek a technológiai megoldások képesek elképesztő mennyiségű adat gyors feldolgozására, aminek köszönhetően a gyártási folyamatokat tovább lehet optimalizálni. Így többek között minimalizálható lehet az energiafelhasználás, a selejt és hulladék termelés, valamint a csomagolóanyag használat.

Így a vállalat egyszerre csökkentheti költségeit és ökológiai lábnyomát is, amivel felbecsülhetetlen értékű versenyelőnyre tehet szert.

Valódi innovációk

A nyersanyaghiány és a beszállítók ellátási nehézségeire sok vállalkozás "hagyományos" megoldásokkal válaszol, vagyis igyekszik olcsóbb, vagy elérhetőbb alapanyagra cserélni a meglévőket, illetve a kiszerelések méretének csökkentésével próbálják orvosolni a problémát.

Azonban szerencsére erre a bizonytalan piaci helyzetre sokan lehetőségként tekintenek, ami ideális környezet biztosít valódi innovációk előretörésének. Számtalan régi piaci szereplő, és új startup vállalkozás keres új, valódi fenntartható élelmiszer alternatívákat, amire katalizátorként hat, hogy a fogyasztói társadalom nyitott a környezetbarát megoldások, és a befektetők is lehetőséget látnak benne.

Számtalan élelmiszeripari innováció van előrehaladott fázisban kezdve a laboratóriumban előállított hús -, és tej alternatíváktól, az ízeltlábú fehérjéből készült termékeken át az innovatív környezetbarát csomagolóanyagokig.

Átláthatóság

Egyre nagyobb az fogyasztói réteg, aki számára a termék áránál, és minőségénél fontosabb a termék eredete, illetve annak története. Lehet bármilyen jó minőségű is egy vállalat terméke, ha nem tudja bizonyítani, hogy a termék előállítása megfelel a környezetvédelmi előírásoknak, valamint "fair trade" elveket követi, azaz nem zsákmányolja ki a dolgozókat.

Ezért a termék innováció mellett a kommunikációra is egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetni az élelmiszeripari vállalatoknak. Emellett fontos, hogy a fogyasztó kapcsolatba léphessen a vállalattal.