A hütési lánc legnagyobb kihívásai napjainkban

2023.07.07

Sok más iparághoz hasonlóan, az élelmiszerláncnak is számtalan problémával kell folyamatosan megküzdeni az utóbbi években: fennakadásokkal a logisztikában, állandó áringadozás és kiszámíthatatlansággal. A feladatot súlyosbítja az is, hogy nem elég megbirkózni a feladattal, hanem mindezt úgy kell megtenni, hogy a vállalkozás profitábilis maradjon.

Szállítási költségek nyomon követése és minimalizálása

Az áraknak versenyképesnek kell lenniük, hogy megtarthassuk az ügyfeleket és újakat vonzunk be függetlenül az értékesített cikktől. A feladatot nem könnyíti meg a jelenlegi infláció egy olyan piacon, ahol a haszonkulcs legtöbbször eleve papírvékony.

A KSH májusban közzétett adatai alapján az elmúlt 12 hónapban 42,6 százalékkal nőttek az élelmiszerárak hazánkban. Az árak rohamos növekedése rendkívül ár érzékennyé tette a piacot. Ebben a helyzetben a siker azon múlik, hogy biztosítani tudjuk a hosszú távú együttműködést partnereinkkel és megtartsuk a már eleve pengevékony árrést.

Az utóbbit a szállítási költségek emelkedése nagyban veszélyezteti. Az üzemanyagárak kiszámíthatatlanok, akárcsak a járműpark karbantartásával, vagy fejlesztésével kapcsolatos árak. Ezért szükségszerű a szállítási költségek pontos nyomonkövetése, és az új optimalizációs lehetőségek keresése.

Időben való szállítás és a költséghatékonyság egyensúlya

Az élelmiszeriparban - különösen a hűtött és fagyasztott termékek piacán - a pontos szállítás kritikus fontosságú, ugyanis a késedelem egyet jelent a kárba ment élelmiszerrel. Annak érdekében, hogy minden szállítmány pontosan érkezzen meg, a forgalmazók kénytelenek nagyobb puffer idővel számolni.

Ezzel azonban a szállítmányozás hatékonysága jelentősen csökken. Egyrészről, nagy valószínűséggel ezek a teherautók nincsenek teljesen megpakolva, illetve fennáll annak a lehetősége is, hogy a várakozási idő alatt a sofőrök több üzemanyagot használnak - alapjáraton járatják a motort -, mint amire a szükségük van. Ezért az élelmiszerekkel foglalkozó cégeknek megoldást kell találni arra, hogy időben tudják teljesíteni a megrendeléseket, miközben a hatékonyságukat is megőrzik.

Az állandó, és a kisebb ügyfelek egyensúlya

Minden jól működő vállalatnak van állandó ügyfél köre, akiknek kiszámítható, és rendszeres rendelései vannak, kisebb-nagyobb korrekcióval. Egy olyan iparágban, ahol kulcsfontosságú az állandóság és a kiszámíthatóság, ott a visszatérő ügyfelek prioritást érdemelnek. Különösen akkor, ha általában ezek az ügyfelek adják a bevétel nagy részét.

Azonban egy vállalkozás sem kényelmesedhet el, hiszen az elmúlt évek eseményei rávilágítottak arra, hogy minden vállalkozás meginoghat. Emiatt pedig nagy kockázatot vállalunk, ha mindent egy biztosnak tűnő ügyfélkörre alapozunk. Ezért fontos, hogy figyelmet és erőforrást fordítsunk új ügyfelek bevonzására és megtartására. Az egyensúly megtalálása azonban nem egyszerű feladat.

Az útvonal összehangolása és komplexitása

Az útvonaltervezésnél különösen nehéz ennek az egyensúlynak a megtalálása. Minél több megállót iktatunk be egy szállításba, annál nehezebb megtalálni az optimális útvonalat, főleg hogy figyelembe kell venni azt is, hogy melyik cégnél mikor van lehetőség a kényesebb áruk - például a hütést igénylők - biztonságos átvételére. Valamint az információ áramlását is nehezíti, ha több partnerrel kell egyidejűleg tartani a kapcsolatot.

De valószínűleg a legnehezebb feladat az, hogy az új ügyfeleket úgy tudjuk beilleszteni a stratégiába, hogy az állandó partnerekkel megszokott rutint ne zavarja meg. Például, ha vannak olyan ügyfelek, akikhez minden alkalommal szerdán egy bizonyos idősávban terveztünk szállítást, akkor úgy kell megszervezni az új megállókat, hogy ez egy fix pont az útvonalban.

Így jelentősen csökken az útvonal tervezésénél a mozgásterünk, ami miatt szállítás hatékonysága veszélybe kerül. A másik járható út az, hogy tárgyalóasztalhoz ülünk korábbi partnerekkel, és egy új közös pontot keresünk a megrendelések teljesítésére. Azonban korántsem biztos, hogy ez a jobb megoldás.

Hogyan oldhatjuk meg ezek a problémák az ellátási láncban? Következő heti cikkünkben érkezünk a megoldásokkal is.