Az Z generáció hatása az élelmiszeriparra

2023.11.28

Az élelmiszeripar mindig is egy dinamikusan fejlődő piac volt kiélezett versennyel, ami az utóbbi években hatványozottan igaz. A globális szintű vis major problémák mellett a természetesnek mondható folyamatok, a piaci trendek változásai is felgyorsultak, ami komoly kihívás elé helyezi az egész szektort. A vásárlói preferenciák és szokások, illetve a különböző alapanyagok iránti igény gyors változása mögött egyre többször egy új generáció, a Z, vagy másnéven Zoomer generáció áll.

Gyors reakciókészség

A trendek változása az utóbbi évtizedekbe észrevehetően felgyorsultak, azonban az elmúlt években a közösségi média dominanciájával szintet lépett. Az influencerek, és a tömegek a közösségi média nyújtotta megafonnal soha nem látott sebességgel képes a piac dinamikáját befolyásolni. Tapasztalatok alapján a fiatal felnőttek - 17 és 24 év közöttiek - piaci preferenciája rendkívül szeszélyes.

A közösségi médiában gyakran tűnnek fel, olyan trendek, amelyek pillanatok alatt óriási tömegeket mozgatnak meg. A trendekre gyorsan kell reagálni, mielőtt telítődik a piaci rés. Azonban, ahogy ezek a trendek egyik pillanatról a másikra a figyelem középpontjába kerülnek, úgy el is tűnnek sokszor.

Az egyik tankönyvi példa erre a 2021-es Feta sajt őrület. Egy finn blogger készített egy rövid, zenés receptes videót az egyik feltörekvő közösségi platformra, ami néhány alapanyagból állt és végtelen egyszerű volt összeállítani. A videó rövid időn belül több, mint fél milliárd megtekintést ért el. Több országban, például az USA-ban és Finnországban ideiglenesen hiánycikk lett a feta sajt. Ahogy a futótűz áthaladt a közösségi médián, úgy a feta sajt népszerűsége is visszaállt.

A jelenség a vállalatokat komoly kihívás elé állítja. Nem könnyű feladat megkülönböztetni a múló hóbortokat és a tartós trendet. Ha nem reagálunk elég gyorsan a trendre, akkor később jóval költségesebb - vagy lehetetlen - lesz belépni a piacra, viszont nehéz helyzetbe hozhatja vállalatunkat, ha túl sok erőforrást fordítunk egy gyors fellángolásra.

Kulináris sokszínűség

A globalizáció hatására a gasztronómia határai is elmosodtak. A fiatalok érdeklődnek különböző nemzetek konyhája iránt, és bátran próbálnak ki új ízeket, illetve alapanyagokat. Ezáltal a különböző egzotikus fűszerek és kevésbé ismert alapanyagok iránt egyre növekszik az igény.

Fenntarthatóság

Bár fenntarthatóság napjainkban már minden iparágban központi téma, azonban ezek az intézkedések és elvárások legtöbbször felülről indulnak ki kormányzati javaslatra, illetve nyomásra. A fiatalabb generációk számára - élen a Z generációval - az etikai és fenntarthatósági szempontok kiemelten fontosak. A két trend találkozása tökéletes terepet biztosít az élelmiszeripari innovációknak.

A fiatalabb generációk jóval nagyobb érdeklődést mutatnak és sokkal befogadóbbak az újszerű és teljesen innovatív élelmiszerek és ipari megoldások irányába. Ennek köszönhetően számtalan innováció jelent meg a piacon, többek között tojáspótló termékek, mesterségesen előállított húsok, különböző mértékben lebomló csomagolások és a rovarok, mint alapanyag.

Azok a vállalatok, akik nem fordítanak elég forrást a kutatásra és fejlesztésre, egyik pillanatról a másikra kiszorulhatnak a piacról.

Személyre szabhatóság és a kulináris élmények

A Z generáció számára egy dolog biztos, a változás. A fiatalok folyamatosan változtatják étkezési szokásait, ahogy élethelyzetűek, időbeosztásuk és az aktuális trendek változnak. A Z generáció számára fontos, hogy az ételek egészségtudatosak legyenek és lehetőségek illeszkedjenek a nyüzsgő életmódjához, valamint megfeleljen ízlésüknek is.

A sokrétű igények változatos és testreszabható kínálatot követelnek meg. A vállalkozások számára ez az újszerű kereslet jelentős potenciált tartogat. Innovatív megoldásokkal gyorsan nagy piaci részesedésre lehet szert tenni a telített élelmiszer piacon. Egyik jó példa erre az utobbi időszakból "csináld magad" ételcsomag. Ez egyszerre ötvözi a kényelmet - online megrendelhető házhoz -, a testreszabhatóságot - online felületen összeválogathatod az ízvilágot és alapanyagokat -, illetve kulináris élményt, mivel te magad készítheted el végül az egészet.

Összefoglalva

Az aktuális trendek alapján egyértelmű, hogy az élelmiszeriparban a kutatás és fejlesztés nélkülözhetetlen ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani az új és folyton változó igényekkel. Azok a vállalatok, akik elkötelezettek az innováció és a minőség iránt, képesek lesznek hosszú távon fenntartható sikert elérni ezen a versengő piacon. A személyre szabhatóság és a kulináris élmények jelentik a kulcsot a sikerhez ezen a dinamikusan fejlődő piacon. Az élelmiszeripar jövője azoké lesz, akik rugalmasak, kreatívak és a vásárlóik igényeire figyelnek, különösen a Z generációét.

Forrás: https://www.foodlogistics.com/