Az Z generáció hatása az élelmiszeriparra
Az élelmiszeripar mindig is egy dinamikusan fejlődő piac volt kiélezett versennyel, ami az utóbbi években hatványozottan igaz. A globális szintű vis major problémák mellett a természetesnek mondható folyamatok, a piaci trendek változásai is felgyorsultak, ami komoly kihívás elé helyezi az egész szektort. A vásárlói preferenciák és szokások, illetve a különböző alapanyagok iránti igény gyors változása mögött egyre többször egy új generáció, a Z, vagy másnéven Zoomer generáció áll.
![](https://e267f966bf.clvaw-cdnwnd.com/ebb046de092c4368d0f1b5531fd3cfe3/200000941-6c0ea6c0eb/2-1.jpeg?ph=e267f966bf)
Gyors reakciókészség
A trendek változása az utóbbi évtizedekbe észrevehetően felgyorsultak, azonban az elmúlt években a közösségi média dominanciájával szintet lépett. Az influencerek, és a tömegek a közösségi média nyújtotta megafonnal soha nem látott sebességgel képes a piac dinamikáját befolyásolni. Tapasztalatok alapján a fiatal felnőttek - 17 és 24 év közöttiek - piaci preferenciája rendkívül szeszélyes.
A közösségi médiában gyakran tűnnek fel, olyan trendek, amelyek pillanatok alatt óriási tömegeket mozgatnak meg. A trendekre gyorsan kell reagálni, mielőtt telítődik a piaci rés. Azonban, ahogy ezek a trendek egyik pillanatról a másikra a figyelem középpontjába kerülnek, úgy el is tűnnek sokszor.
Az egyik tankönyvi példa erre a 2021-es Feta sajt őrület. Egy finn blogger készített egy rövid, zenés receptes videót az egyik feltörekvő közösségi platformra, ami néhány alapanyagból állt és végtelen egyszerű volt összeállítani. A videó rövid időn belül több, mint fél milliárd megtekintést ért el. Több országban, például az USA-ban és Finnországban ideiglenesen hiánycikk lett a feta sajt. Ahogy a futótűz áthaladt a közösségi médián, úgy a feta sajt népszerűsége is visszaállt.
![](https://e267f966bf.clvaw-cdnwnd.com/ebb046de092c4368d0f1b5531fd3cfe3/200000945-7f8057f807/unnamed%20%281%29.jpeg?ph=e267f966bf)
A jelenség a vállalatokat komoly kihívás elé állítja. Nem könnyű feladat megkülönböztetni a múló hóbortokat és a tartós trendet. Ha nem reagálunk elég gyorsan a trendre, akkor később jóval költségesebb - vagy lehetetlen - lesz belépni a piacra, viszont nehéz helyzetbe hozhatja vállalatunkat, ha túl sok erőforrást fordítunk egy gyors fellángolásra.
Kulináris sokszínűség
A globalizáció hatására a gasztronómia határai is elmosodtak. A fiatalok érdeklődnek különböző nemzetek konyhája iránt, és bátran próbálnak ki új ízeket, illetve alapanyagokat. Ezáltal a különböző egzotikus fűszerek és kevésbé ismert alapanyagok iránt egyre növekszik az igény.
![](https://e267f966bf.clvaw-cdnwnd.com/ebb046de092c4368d0f1b5531fd3cfe3/200000947-48d8748d89/1-3.jpeg?ph=e267f966bf)
Fenntarthatóság
Bár fenntarthatóság napjainkban már minden iparágban központi téma, azonban ezek az intézkedések és elvárások legtöbbször felülről indulnak ki kormányzati javaslatra, illetve nyomásra. A fiatalabb generációk számára - élen a Z generációval - az etikai és fenntarthatósági szempontok kiemelten fontosak. A két trend találkozása tökéletes terepet biztosít az élelmiszeripari innovációknak.
A fiatalabb generációk jóval nagyobb érdeklődést mutatnak és sokkal befogadóbbak az újszerű és teljesen innovatív élelmiszerek és ipari megoldások irányába. Ennek köszönhetően számtalan innováció jelent meg a piacon, többek között tojáspótló termékek, mesterségesen előállított húsok, különböző mértékben lebomló csomagolások és a rovarok, mint alapanyag.
Azok a vállalatok, akik nem fordítanak elég forrást a kutatásra és fejlesztésre, egyik pillanatról a másikra kiszorulhatnak a piacról.
Személyre szabhatóság és a kulináris élmények
A Z generáció számára egy dolog biztos, a változás. A fiatalok folyamatosan változtatják étkezési szokásait, ahogy élethelyzetűek, időbeosztásuk és az aktuális trendek változnak. A Z generáció számára fontos, hogy az ételek egészségtudatosak legyenek és lehetőségek illeszkedjenek a nyüzsgő életmódjához, valamint megfeleljen ízlésüknek is.
A sokrétű igények változatos és testreszabható kínálatot követelnek meg. A vállalkozások számára ez az újszerű kereslet jelentős potenciált tartogat. Innovatív megoldásokkal gyorsan nagy piaci részesedésre lehet szert tenni a telített élelmiszer piacon. Egyik jó példa erre az utobbi időszakból "csináld magad" ételcsomag. Ez egyszerre ötvözi a kényelmet - online megrendelhető házhoz -, a testreszabhatóságot - online felületen összeválogathatod az ízvilágot és alapanyagokat -, illetve kulináris élményt, mivel te magad készítheted el végül az egészet.
Összefoglalva
Az aktuális trendek alapján egyértelmű, hogy az élelmiszeriparban a kutatás és fejlesztés nélkülözhetetlen ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani az új és folyton változó igényekkel. Azok a vállalatok, akik elkötelezettek az innováció és a minőség iránt, képesek lesznek hosszú távon fenntartható sikert elérni ezen a versengő piacon. A személyre szabhatóság és a kulináris élmények jelentik a kulcsot a sikerhez ezen a dinamikusan fejlődő piacon. Az élelmiszeripar jövője azoké lesz, akik rugalmasak, kreatívak és a vásárlóik igényeire figyelnek, különösen a Z generációét.
Forrás: https://www.foodlogistics.com/