Kulcsfontosságú vezető készségek és képességek az ellátási láncban - I. rész

2022.07.15

Mi kell ahhoz, hogy valaki egy olyan összetett területen, mint az ellátási lánc hatékony vezető legyen? A megfelelő végzettség, és a több éves munkatapasztalat sokszor csak ahhoz elég, hogy valaki elégségesen helyt tudjon állni. A kimagasló sikerekhez az alapnál sokkal több kell. Lássuk mik azok, amik igazán számítanak ezen a területen!

Flexibilitás

Az innovativitás nem tartozik az ellátási lánc vezetőjének kulcsfontosságú készségei közé, ugyanis nem az ő feladata újra feltalálni vagy megreformálni minden egyes munkafolyamatot a raktárban. Azonban ami nélkülözhetetlen, az a flexibilitás . Ennek segítségével egy ösztönző és innovatív légkört tud a vállalkozáson belül teremteni. Aminek köszönhetően a cég dolgozói bátran állnak elő innovatív ötleteikkel és elképzeléseikkel.

A rugalmasság emellett megálljt parancsol a status quo-nak is. Azaz ne egy állóvíz fenntartása legyen a cél, ami ugyan biztonságos, azonban gátat szab a fejlődésnek. Ennek köszönhetően piac folyamatos változására nem állandó stresszként tekint egy flexibilis vezető, hanem egy ösztönző tényezőként, ami végtelen lehetőséget kínál a vállalkozás fejlődésére.

Az ellátási láncban csak az állandó változás ami biztos. A tervek sokszor nem az elképzelések szerint alakulnak tőlünk kívül álló okok miatt, amikre nincs hatásunk. Gondoljunk csak az elmúlt néhány évre, amikor egyik napról a másikra változott a globális helyzet. Ilyen helyzetben borítékolható a kudarc, ha egy vezető görcsösen ragaszkodik a saját elképzeléseihez, és makacsul próbálja keresztülvinni azokat az újabb, és újabb akadályon.

Gazdasági érzék

Az ellátási lánc világa gyorsan és kiszámíthatatlanul változik. Ez elsősorban abból ered, hogy az ellátási láncra minden egyes iparág közvetlen hatással van. A termelőknek és a kereskedelemnek pedig folyamatosan alkalmazkodniuk kell a változó piaci viszonyokhoz, a vevők és fogyasztók folyton változó igényeihez.

A dolgot bonyolítja az is, hogy míg korábban sokszor elég volt egy vállalkozásnak maximum regionális szinten gondolkodnia, addig napjainkban kénytelenek vagyunk globálisan gondolkodni, ha az ellátási láncban dolgozunk.

Ezért nem elég, hogy az ellátási lánc vezetője a saját iparágát átfogóan ismerje, hanem elengedhetetlen az is, hogy a teljes képet lássa. Ahhoz, hogy ezen a folyton változó területen eredményesen helytálljon a vállalkozás, ahhoz az kell, hogy ismerje, illetve megértse az egész gazdaság dinamikáját, és tudása mindig naprakész legyen.

Ahhoz, hogy előre lássunk és hatékonyan tudjuk vezetni egy csapatot az ellátási láncban, meg kell érteni azt, hogy mi határozza meg a keresletet és a kínálatot. Valamint azzal is érdemes tisztában lennünk, hogy mik azok a tényezőket, amelyek meghatározzák az árképzését az általunk és versenytársaink kinált áruknak és szolgáltatásoknak.

Kiszolgálási költség ismerete

Az ellátási lánc vezetőjének rendkívül nagy szerepe van abban, hogy a vállalkozás profitábilis legyen, ugyanis döntései nagymértékben meghatározzák az egy-egy partnere szánt költségeket. Ez egy felől hatalmas felelősség, ugyanakkor viszont egy kiváló lehetőség is arra, hogy megcsillogtassuk tudásunkat és képeségeinket.

A legtöbb vállalkozás ugyanis kevés figyelmet fordít arra, hogy egy-egy partner kiszolgálása valójában milyen költségekkel jár. Amiből adódóan a vállalkozás egy univerzális szolgáltatás csomagot nyújt minden partnere számára. Ennek eredményeképpen lesznek olyan partnerek, amiknek többet nyújtunk annál, mint amennyit kérünk tőlük. Viszont ennek ellentéte is előfordulhat, vagyis az, hogy kevesebbet nyújtunk, mint amennyit kérünk tőlük.

Egyik se előnyös vállalkozásunk számára. Az előző esetén előfordulhat, hogy a szolgáltatással járó költségek meghaladják a bevételt. Az utóbbi pedig a partner elégedetlenségét okozhatja, ami a szerződés felmondásához vezethet és cégünk megítélését ronthatja.

A szolgáltatás különböző költségtételeinek alapos ismerete alapján pontos képünk lesz arról, hogy egy-egy partner kiszolgálásával kapcsolatban milyen költségek terhelik a vállalkozást. Ennek alapján pedig egy személyre szabott ajánlattal tud a cég előállni, amiből mindkét fél profitál.

Természetesen ennyi még nem elég ahhoz, hogy valaki kiemelkedő vezető legyen az ellátási láncban. Cikkünket a következő héten folytatjuk!