Átláthatóság fontossága az ellátási láncban

2023.01.27

A fogyasztói magatartás folyamatosan változik. A vásárlók egyre tudatosabbak, egyre több információra van szükségük. Különösen igaz ez az élelmiszeriparral kapcsolatban. Az információ-éhséget pedig már nem lehet kielégíteni olyan alapadatokkal, mint a származási ország, összetevők, tápanyag táblázat és egyéb, a minőséget, illetve megbízhatóságot hirdető szövegekkel. A vállalat átláthatóság legalább olyan fontos lett, mint maga a termék.

Mi áll a változás mögött?

Kétségtelen, hogy az elkövetkező évek egyik legfontosabb élelmiszer trendje az átláthatóság lesz. Ezt elsősorban az aktuális évtized történései indukálták. A többi élelmiszer trendről a linkre kattintva olvashatsz.

A klímaváltozás már nem csak egy közvetett fenyegetés, hanem saját bőrünkön tapasztaljuk. Emiatt pedig egyre több ember számára vált fontos kritériuma, hogy a megvásárolt terméknek minél alacsonyabb legyen az ökológiai lábnyoma. Azonban azt is megtanulták a fogyasztók - greenwashing miatt -, hogy nem elég a hangzatos szlogenek és a látványos logók, hanem ezek mögött valódi, bizonyított tartalomnak is kell lennie.

Az ellátási lánc megsinylette az elmúlt éveket. Ellátási problémák léptek fel, emiatt pedig sokszor cserélődtek a beszállítók, és a termékek hozzávalói. Ez pedig minőségi, illetve élelmiszerbiztonsági aggályokat vet fel. Ezt erősíti az is, hogy egyre több termék-visszahívással kapcsolatos hír bukkan fel a médiában időről időre.

Továbbá egyre több cégről derül ki, hogy kizsákmányolóan bánik beszállítóikkal és dolgozóikkal. Sok vállalkozás szerzi be a nyersanyagot, vagy szervezi ki a gyártást fejlődő országba, ahol sokszor embertelen körülmények között, rendkívül alacsony bérért dolgoznak a munkavállalók. Sok fogyasztó számára ez pedig összeférhetetlenséget okoz a vállalat márkájával.

Az átláthatóság alap lett

A fenti tényezők miatt a fogyasztók számára kulcsfontosságú lett, hogy bízzanak egy-egy márkában. Ezt pedig anélkül nem lehet, ha a vállalkozás nem folytat tiszta, nyílt kommunikációt. Egy nemrégiben publikált tanulmány szerint a fogyasztók akár 10 százalékkal többet hajlandóak fizetni egy olyan cég termékéért, amely megfelelően tájékoztatja az embereket.

Az Európai Innovációs és Technológiai Intézet élelmiszer-szakterülettel foglalkozó, tudományos és innovációs közössége, az EIT Food tanulmánya szerint a fogyasztók megkövetelik az ellátási lánctól, hogy a termékek útja nyomon követhető legyen a termőföldtől, az asztalig. Emellett természetesebb termékeket és informatívabb címkéket igényelnek a vásárlók.

Forbes alig egy éve végzett felmérése is ezt igazolja, miszerint a fogyasztók 90 százalékának fontos paraméter a márka átláthatósága vásárlás során.

Az átláthatóság alapvető lett
Az átláthatóság alapvető lett

Miért éri meg nyílt lapokkal játszani?

A szabályozások egyre szigorúbbak, a vizsgálatok pedig egyre gyakoribbak az ellátási láncban. Egy átlátható vállalkozást, - ami nem takargat semmit - nem fenyegeti a hírnév vesztés kockázata. Továbbá egy olyan vállalkozás képét vetíti elő, amely őszinte és előrelátó azaz megbízható.

Például Németországban idén lépett életbe egy törvény, ami kötelezi a vállalatok jelentős részét - több, mint 600 nagyvállalatot - arra, hogy jelentsék az emberi jogokkal és környezettel kapcsolatos visszaéléseket a hozzájuk tartozó közvetlen ellátási láncban.

Ez szinte megkerülhetetlenné teszi a jó gyakorlatot előbb vagy utóbb, de emellett más előnyei is vannak annak, ha a vállalat megfelelően, és nyíltan kommunikál:

Márkahűség

Ha a vállalkozás megosztja az ellátási lánccal kapcsolatos információt, azzal erősíti a fogyasztói bizalmat, ami növeli fogyasztói hűséget márkája vagy márkai iránt.

Garancia

A fogyasztók szilárd meggyőződése - teljesen megalapozottan -, hogy joguk van pontosan tudni, hogy a termékek honnan és milyen módon származnak. Biztosak akarnak lenni abban, hogy a termék, és a beszerzési gyakorlat összhangban van a saját értékeikkel. Vállalatunk átláthatóságával erre vállalunk garanciát.

Erős partnerségek kialakítása

A vállalat a bizalom kultúrájával nemcsak a megfelelő fogyasztókat tudja magához vonzani, hanem a partnereket is. Ha nyílt lapokkal játszunk, akkor hozzánk hasonló gondolkodású, haladó vállalatokat tudunk magunkhoz vonzani partnerként.

Jobb együttműködés

A nyílt kommunikáció révén az ellátási lánc szereplői is több információval rendelkeznek partnereiről, aminek segítségével az együttműködés is sokkal hatékonyabbá válhat.

Válságkezelés

Ha a beszállítók tisztábban vannak vállalatunk kultúrájával, vagyis azzal, hogy a nyitottság és az őszinteség a szerves részét képezi, akkor a felmerülő problémákat nagyobb valószínűséggel fogják közösen megoldani velünk, ahelyett, hogy megprobálnák valahogy megúszni.