Hogyan válassz megfelelő raktárírányítási rendszert a KKV szektorban?

2023.06.02

A kezdet kezdetén a raktárirányítási rendszer nem állt másból, mint egy tollból és egy füzetből. Manapság is sokan gondolják még így, azonban a felgyorsult globális kereskedelem miatt ez egyet jelent a versenypozíció elvesztésével, és nem csak a nagyvállalatok számára. Kisebb büdzsé mellett jobban meg kell gondolni, hogy hogyan váltsunk digitális rendszerre.

Miért vált szinte kötelezővé a raktárirányítási rendszer (WMS)?

Ahogy a neve is sugallja, a WMS segíti a raktárkezelő vállalkozást a logisztikai feladatok teljesítésében. Kezeli és optimalizálja a folyamatokat, irányítja a dolgozókat, menedzseli a készletszintet, növeli a termelékenységet, miközben a hibák számát csökkenti.

A legtöbb raktárkezelő szoftver az alábbi funkciókat látja el:

  • Az áruátvételt, termékek elhelyezését a raktárban, komissiózást, és kiszállítást

  • Valósidejű készletgazdálkodást

  • Adatgyűjtést, és annak kiértékelését.

  • Humánerőforrás menedzsmentet

  • Az eszközök, műveletek és az automatizációt

Hogyan válasszunk raktárírányítási rendszert a KKV szektorban?

Egyrészről a kis-, és középvállalkozásoknak jóval kisebb keret áll rendelkezésére egy raktárírányítási rendszer adaptálásához. Másrészről pedig egy KKV prioritása nagyban eltér a nagyvállalatétól a funkciók terén. Milyen szempontokat vegyünk figyelembe, ha WMS bevezetését fontolgatjuk ebben a szektorban?

Könnyű használat

Természetesen a vállalat méretétől függetlenül egy olyan rendszer, ami megbonyolítja a mindennapokat egyáltalán nem vonzó. Ideális esetben a WMS egy egyszerű felhasználó felülettel rendelkezik, ami nem okoz gondot az alkalmazottak számára, és ezáltal minimalizálja a hiba lehetőségét..

Azonban míg egy nagyvállalatnak jelentős erőforrása van a szerviz feladatokra, addig egy kisvállalkozás számára komoly fejtörést okozhat egy egy hiba. Egy kisebb létszámú vállalkozás nehezen tudja az erőforrásokat - különösen humánerőforrást - megosztani a szerviz és az alapfeladatok között.

Gyors és egyszerű üzembehelyezés

Egy komolyabb rendszer telepítése sok munkát igényel. A rendszer felépítése, üzembe helyezése, tesztelése és élesítése hosszadalmas tud lenni. Ha az első raktár irányítási rendszerünket helyezzük üzembe, akkor valószínűleg nem szeretnénk vele hosszú hónapokat várni, míg végül üzembiztosan tudjuk használni. A megtérülésével pedig még nem is számolunk.

A kis-, és középvállalkozások számára egy olyan WMS ideális, ami a konkrét üzleti igényeinek megfelelő megvalósítást és konfigurálást teszi lehetővé. Optimális esetben a szoftver szolgáltatója segítséget nyújt a beüzemeléshez, hogy felgyorsítsa a folyamatot.

Skálázhatóság

Egy neves pénzügyi szaklap felmérése szerint a KKV-k 51 százaléka az elmúlt évek viszontagságai ellenére bővíteni szeretné cégét. Ezért fontos, hogy olyan raktármenedzsment szoftvert adaptáljunk, amely képes együtt nőni vállalkozásunkkal. Jelenleg a piacon sok olyan WMS rendszer van, ami túl merev ahhoz, hogy rugalmasan kövesse a növekvő vállalkozások igényeit.

Költséghatékonyság

Néhány éve még megfizethetetlenül drágák voltak az alapvető raktármenedzsment szoftverek is, ami jelentős hátrányt jelentette a KKV szektor számára. Szerencsére a technológia rohamos ütembe fejlődőtt, így napjainkban számtalan különböző szolgáltató szoftver (SaaS) érhető el, amelyek költséghatékony - és különösen nagy befektetés nélkül - nyújt előfizetéses alapon raktármenedzsment programot.

Haladni kell a technológiával

A raktármenedzsment szoftverek pár évtizeddel ezelőtt még a futurisztikus jövőt jelentették, napjainkban pedig már mondhatni elengedhetetlen kellékei az ellátási láncnak, legalábbis abban az esetben biztos, ha valaki verseny pozícióban szeretne maradni.

Nincs ez másképp a mesterséges intelligenciával sem. Néhány éve nem sokan gondolták volna, hogy a hétköznapok szerves része lesz. Azonban az elmúlt fél év ennek az ellenkezőjét mutatja. Milyen szerepe van napjainkban az MI-nek a logisztikában? Olvasd el korábbi cikkünket.