Hogyan vedd elejét a sérült termékeknek?

2023.03.24

A logisztikában gyakran előforduló probléma, hogy valamely logisztikai folyamat - szállítás, komissiózás vagy tárolás - során az áru megsérül, ami sok esetben csak a végfelhasználónál derül ki. Ez pedig az ellátási lánc összes szereplőjére negatívan hat, ami közvetlen és közvetett kárt is okoz. Erről részletesebben korábbi cikkünkben olvashatsz.

Hogyan előzd meg a problémát?

Egy egy sérült termék által okozott kár mértékét csak megbecsülni tudjuk, ezért nem az okozott probléma elhárítása az elsődleges feladat, hanem annak megelőzése, ami az ellátási lánc összes szereplőjének az érdeke. Egyszerű, de annál hatékonyabb javaslatokat gyűjtöttünk össze, amiknek az alkalmazásával jelentősen csökkenthető a sérült termékek száma.

Használjunk megfelelő csomagolóanyagot

Bár legtöbbször a csomagolóanyag a legkisebb tétel az ellátási láncban, mégis az egyik legfontosabb elem, ami segít megelőzni a sérült termékekkel járó plusz költségeket. Azonban sok cég ezzel nem számol. A szállítási és raktározási költségekből nehéz lefaragni, emiatt legtöbbször a csomagolóanyagokon sporolnak.

Ne kövessük el ezt a hibát, mivel hiába spórolunk meg rövidtávon kisebb összegeket, ha egy sérült termék miatt ennek többszörösét fogjuk elveszíteni, amihez a hírnevünket esett csorbát is hozzá kell számolni.

A szállítás során a cégek törekednek arra, hogy költséghatékonyan juttassák el az árut a célállomásra. Legegyszerűbben úgy lehet csökkenteni a szállítási költséget, ha a rakteret minél jobban megtöltjük. Emiatt pedig sokszor súlyos csomagok kerülnek egymásra. Ha nem megfelelő - például legalább kétrétegű - csomagolást használunk, akkor a sérülés szinte garantált.

A doboz mérete is legyen megfelelő

Hiába tesszük az árut jó minőségű anyagból készült dobozba, ha az túl nagy. Egyrészről a termék a csomagoláson belül folyamatosan mozog szállítás közben, aminek a következménye óhatatlanul is sérülés lesz. Másrészről pedig az egész csomag súlypontja megváltozhat azzal, ha a tartalma folyamatos mozgásban van. Emiatt az egész csomag leeshet helyéről, ami miatt a többi áru is sérülhet.

Sérülékeny termékeket jelöljük

A logisztikai cég feladata, hogy a szállítási címkén - jellemzően piros - matricával jelölje, hogy törékeny. A szállítót pedig tájékoztatni kell arról, hogy milyen jellegű - üveg, elektronikai eszköz, stb. - sérülékeny árut szállít.

Az információ birtokában a ki-, és berakodáskor megfelelő gondossággal fogják kezelni ezeket az árukat. A raktérben pedig a legbiztonságosabb helyre fogják tenni ezeket a csomagokat.

Tervezzük meg a rakteret

Jelentősen csökkenthetjük a keletkező károk esélyét, ha előre megtervezzük a raktér bepakolását. A törékeny árukat célszerű a teherautó válaszfalához - a raktér legvégéhez - tenni, ami a motorhoz legközelebb van.

Ezt követően jöhet a többi rakomány. Logikusan a nehezebb és szélesebb áru kerüljön alulra, majd arra jöhetnek a kisebb és könnyebb csomagok. A legnehezebb dobozokat tegyük a hátsó tengely közelébe. A megfelelő súlyelosztás miatt kisebb az esély arra, hogy a rakomány elmozduljon szállítás közben.

Lássuk el ütés-, és dőlésérzékelővel az árut

Az egyszerű, öntapadós indikátorok alkalmazásával azonnal értesülünk arról, hogy a csomag elmozdult a helyéről a raktérben. Így még a végcél elérése előtt megbizonyosodhatunk arról, hogy az áru megsérült-e, amivel a elkerülhetjük nagyobb problémát, és mérsékelhetjük a sérült áru okozta költségeket.

A hőmérsékletet is ellenőrizzük

A hűtött és fagyasztott áru szállítmányozás komoly kihívást jelent. Ha a raktérben a eltér a hőmérséklet az optimálistól, akkor akár az egész rakomány kárba veszhet. A megsemmisült áru vállalkozásunk és bolygónk számára is káros. Ezért, ha hőmérsékletre érzékeny árut szállítunk, akkor valós idejű hőmérséklet szenzorral kell ellátni a rakteret.

A hütőtt és fagyasztott áruk logisztikájáról bővebben korábbi cikkünkben olvashatsz, kattints a linkre!