Legfontosabb vezetői képességek az ellátási láncban II. rész

2022.07.22

Minden sikeres vállalkozás élén áll legalább egy, kiemelkedő képességekkel bíró vezető. Egy jó vezető hiányában a legjobb csapat sem képes jelentős sikereket elérni. Különösen igaz ez az ellátási láncban, ami az egyik legösszetettebb iparág. Milyen képességekre van szüksége egy vezetőnek az ellátási láncban? Olvasd el legújabb cikkünket!

Előző héten három kulcsfontosságú vezetői képességet taglaltunk, amelyek szükségesek ahhoz, hogy kiemelkedő sikereket érjünk el vezetőként. Mai cikkünkben további három "összetevőt" részletezünk, ami igazán sikeressé tesz egy vezetőt az ellátási láncban.

Technológiai és számítástechnikai ismeretek

Az napjainkra egyértelművé vált, hogy az ellátási lánc elképzelhetetlen lenne a különböző technológiai vívmányok nélkül. A raktár kezelése nagyrészt tulajdonképpen arról szó, hogy az ott dolgozók a különböző eszközöket, gépeket és szoftvereket kezelik. Ezért egy vezetőnek is szükséges, hogy alapszinten tisztában legyen ezekkel.

Azonban napjainkra a vezetők számára megkerülhetetlenné vált a különböző kifinomult technológiai eszköz használata, mint például a különböző vállalatirányítási rendszerek. Ebből kifolyólag alapvető ismereteknél több kell.

Egy vezetőnek otthonosan kell mozognia legalább felhasználói szinten a IT-ban, és haladnia kell a fejlődéssel. Ismernie kell legalább a szállításkezelési rendszereket (TMS), raktármenedzsment szoftvereket (WMS) és a vállalat erőforrás-tervező szoftvereket (ERP).

Ezek a szoftverek alapnak számítanak már egy közepes raktár menedzsmentjénél. Emellett egy vezetőnek nem árt tisztában lennie néhány elemző és statisztikai szoftverrel, amivel többek között jobban megtudja alapozni döntéseit, illetve prognosztizálni tudja a piaci trendeket.

Vállalati IT rendszerek felhasználó szintű ismerete

Lehet, hogy néhány évtizede - vagy akár néhány éve - még elég volt döntéseknél az alkalmazottak által nyújtott információkra, és az excel táblázatokban vezetet adatokra támaszkodni. Azonban ezek a napok elmúlni látszanak.

Egy vezetőnek fel kell készülnie rá, hogy döntéseit egyedül kell meghoznia, a különböző vállalatirányítási rendszer, és üzleti intelligencia szoftverek, illetve platformok adataira alapozva.

IT ismerete vásárlóként

Ellátási vezetőjének döntő szerepe van a beszerzéseknél, és itt nem csak a különböző használati eszközökre, illetve gépekre kell gondolni. Az informatikai szoftverek beszerzése is legalább ilyen fontos. Ehhez ismernie kell a vállalat technológiai igényét, és ismernie kell az IT piacot is, hogy a cég számára szükséges szoftvereket a lehető legalacsonyabb költség mellett tudja beszerezni.

Projektmenedzsment tudás

Egy vezetőnek az ellátási láncban számtalan projektmenedzsment képességre és készségre van szüksége. Ez természetesen befolyásolja az is, hogy a vezető milyen szerepet tölt be a vállalkozásban, azonban az bizonyos, hogy az odáig vezető úton szükség volt ezekre a képességekre. Például egy felsővezetőnek is fontos, hogy ismerje a projektmenedzsmentben rejlő kihívásokat, buktatókat és az alapvető elveket.

Melyek a legfontosabb projektmenedzsment képességek?

  • Jó tárgyalókészség, aminek segítségével sikeresen tudja érvényesíteni akaratát a költségvetés, az ütemterv és az erőforrás tervezésénél. Ezt később részletesebben taglaljuk.

  • Kiváló szervezőképesség, nem csak a munka területén, hanem személyes téren is. Számos különböző projekt fut egymással párhuzamosan, amelyeket nyomon kell követni, és szükség esetén be kell avatkozni.

  • Proaktív kockázatkezelés. Egy-egy projekt elfogadásánál mérlegelni kell a kockázatokat, és az lehetőségeket, amelyekkel semlegesíteni, vagy legalább mérsékelni lehető őket. Ehhez pedig fel kell tenni a megfelelő kérdéseket az ajánlattal és az üzleti üggyel kapcsolatban.

Természetesen ezek a készségek alapvetőnek tűnhetnek vezetőként, azonban mégis fontos kiemelni őket, mivel ezekre van a legnagyobb valószínűséggel szükség az ellátási lánc vezetőjeként.

Tárgyalástechnika képesség

Vezetőként alapnak kell lennie,, hogy jól és hatékonyan kommunikáljon kollégáival, illetve beosztottjaival. Azonban az ellátási láncban ez még nem elég a sikerhez. Szükség van arra is, hogy a külső partnerekkel és ügyfelekkel is gördülékeny legyen a kommunikáció. Ezeknek belső és külső interakcióknak jelentős része nem más, mint egy tárgyalás.

Ellátási lánc vezetőjeként gyakran találhatod magadat tárgyalási helyzetben. Sokszor ez nem is egy közvetlen helyzetet jelent. Például gyakran a csapatod által közvetitett üzleti tárgyalást kell segítened tudásoddal.

Milyen helyzetekben lehet leggyakrabban szüksége egy vezetőnek ezekre a képességekre?

  • Informatikai szolgáltatások beszerzésénél

  • Logisztikai szolgáltatásokra vonatkozó szerződéseknél

  • Értékesítőkkel való üzletkötésnél

  • Ügyfelekkel kötött vagy kötendő szerződések és megállapodások esetén

  • Munkavállalói csoportok és szakszervezetekkel folytatott tárgyalások során

  • Üzleti fúzió vagy felvásárlás esetén

Miért fontos ez a képesség?

Ezek a tárgyalások legtöbbször tranzakciós jellegűek, ahol nagy tét forog kockán és sokszor egy hosszútávú, virágzó együttműködés része vagy éppen kezdete. Vezetőként, vagy akárcsak résztvevőként képességeiddel befolyásolhatod a tranzakció kimenetelét, emellett bővítheted vállalkozásod és saját kapcsolati hálódat is.

Hogyan hozd ki magadból és környezetedből a legtöbbet?

Az elmúlt két hétben taglalt képességek és a készségek megléte szükséges ahhoz, hogy jó vezető legyél. Azonban az még önmagában nem elég, hogy rendelkezel velük. Ahhoz, hogy igazán sikeres legyél, ki kell hozni belőlük, és környezetedből a maximumot, ami pedig jövőheti cikkünk témája lesz. Kattints a linkre, és olvasd el!