Miért fontos a raktári dolgozók motiválása?

2022.01.21

Mint minden más iparágban, úgy a logisztikában is rendkívül fontos a munkavállalók motiválása. A motivált alkalmazottak hatékonyabbak és megbízhatóbbak, ami döntő versenyelőnyt jelent a vállalkozás számára. Az ellátási láncban dolgozókra sokszor nagy nyomás és stressz nehezedik, ezért különösen fontos, hogy elhivatottak legyenek, illetve tudjanak azonosulni a vállalat szellemével.

Talán soha nem volt még ilyen fontos

Az elmúlt években kialakult helyzet alaposan felforgatta a munkaerőpiacot, ami a logisztikai szektort sem kerülte el. A bizonytalanság, a munkaerőpiac keresletének és kínálatának folyamatos ingadozása miatt a munkavállalók fluktuációja is megnövekedett.

A logisztikai szektorban különösen fontossá vált napjainkban a nemkívánatos munkaerő elvándorlás megakadályozása. Az elmúlt évben robbanásszerűen nőtt meg az igény a fogyasztási cikkek iránt, amivel egyenesen arányosan a raktározási iránti kereslet is, ami jelentős kihívás elé állította a raktár üzemeltető vállalkozásokat. Korábbi cikkünkben bővebben olvashatsz a témában, kattints a linkre!

Megkerülhetetlen feladat

Sok munkavállalónak kihívást és stresszhelyzet jelent a visszatérés a munkába. A megváltozott munkakörnyezet, az új egészségügyi és biztonsági protokollok, valamint az otthoni stressz tényezők - például a gyermekfelügyelettel kapcsolatos problémák - mind-mind olyan tényező, ami miatt a munkavállaló kevésbé tud elköteleződni a munka iránt.

Az alkalmazottak motiválása nem könnyű feladat, de megkerülhetetlen, ugyanis kulcsfontosságú elem a vállalat sikerében. Nem lehet annyival letudni, hogy a vezetőknek kiosztjuk a feladatot, hogy inspirálják a dolgozókat. Egy olyan környezet kialakítása, ami motiválja és inspirálja az ott dolgozókat komoly szervezést, valamint munkát igényel, viszont cserébe hálás feladat, ami megtérül.

A logisztikai szektor sajátos hibája

A logisztikai vállalatoknál gyakran előforduló hiba, hogy túlzottan az operációs területekre fókuszál, ha kommunikációról van szó. Mit jelent ez?

Például raktár üzemeltető vállalkozásoknál sokszor az alkalmazottak közül választják ki a vezetőket, mivel ők ismerik a raktári folyamatokat és ápolnak jó viszonyt a többi alkalmazottal. Ez természetesen önmagában nem rossz elgondolás, hiszen ki ismerné jobban a munkafolyamatokat, a légkört és a dolgozók személyiségét, mint aki a frontvonalban dolgozik?

Viszont, legtöbbször az új vezetők nincsenek felkészülve az új szerepkörre. A csoportvezetők vannak a legnagyobb befolyással a beosztottak motivációjára. Ha hiányoznak azok a készségek, képességek és ismeretek, amikkel motiválni tudná a dolgozókat a csoportvezető, akkor a legfelsőbb vezetőség tehet bármit, a dolgozók elköteleződését nem fogják tudni eredményesen növelni.

Lehet mérni az elkötelezettséget?

A dolgozók motiváltságát legfeljebb megbecsülni tudjuk. Az úgynevezett aktivitási szintet - ami az elkötelezettségüket jellemzi - legegyszerűbb módon, a munkahatékonyság alapján szokták mérni. Az alábbi képlet segítségével:

Aktivitási szint = 100 x (A feladatra szánt idő/A feladat végrehajtási idő)

Természetesen ez csak egy óvatos becslés, hiszen az aktuális teljesítményt rengeteg tényező befolyásolhatja, nemcsak a motiváltság.

A cél a 100 % elérése lenne, ami a gyakorlatban szinte lehetetlen. Viszont ettől függetlenül jó célkitűzési alap, aminek a megközelítésére lehet törekedni. Hogy hogyan? Következő cikkünkből megtudhatod!