Ne mástól várjuk a megoldást - Hogyan ne szervezd ki a logisztikát

2022.11.18

Egy-egy brancs kiszerszevezése komoly kihívást jelent a vállalat számára, különösen, ha ez a logisztika. Ez a terület a cég életének minden területét behálózza, emiatt nehéz egyértelműen megállapítani, hogy mit és hogyan érint, ha kiszervezik. Ha elhamarkodott döntést hozunk, annak többszöresen fogjuk megfizetni az árát.

Beszerzés, raktározás, értékesítés, termelés, hulladékgazdálkodás és még sorolhatnánk mennyi minden tartozik a logisztika alá. Ha végig gondoljuk, hiba lenne ennyi bonyolult folyamatról dönteni egy-egy vélt előnyre koncentrálva.

Tapasztalathiány

Leggyakrabban egy-egy vállalat azért dönt a logisztika kiszervezése mellett, mert nincs benne tapasztalatuk, és bonyolultsága miatt célszerűnek látják, ha az egészet kiszervezik, úgy ahogy van. Azonban ennek nem egy buktatója van. Erről a linkre kattintva olvashatsz.

Költségmegtakarítás

A másik gyakori indok, ami miatt kiszervezik a logisztikát az a költségcsökkentés. Ha ránézünk a vállalat költségeire, akkor azt látjuk, hogy a logisztikához köthető feladatok jelentős mennyiségű pénz emészthetnek fel. Azonban, ha csak a költségek csökkentése lebeg a szemünk előtt, akkor kellemetlen meglepetésben lehet részünk miután kiszerveztük a logisztikát. Erről részletesebben ebben a cikkben olvashatsz.

Nem oldja meg a jelenlegi problémákat

Sok szervezet küzd régóta fennálló problémákkal a logisztika területén. Több év sikertelen küzdelem után sokszor "végső elkeseredésükben" fordulnak egy harmadik félhez, akitől a megoldást várják. Ez viszont csak abban az esetben müködhet, ha a vállalat erre készen áll, és kellőképpen nyitott, ellenben a külső partnertől se várhatjuk el, hogy megoldja a problémákat.

Partner oldalról

Ahogy korábban is említettük, a logisztika a vállalat minden területét behálózza. Sokszor a probléma olyan mélyen, vagy máshol gyökerezik, amire a logisztikai partnernek nincs rálátása, sem tapasztalata. A logisztikai cégek legtöbbször csak az erőforrást biztosítják a partner számára, a már meglévő folyamatok és taktikák mentén. Ezek miatt pedig nem várhatjuk azt, hogy egy külső partner oldja meg a mi problémát.

Persze, ha nyitottak vagyunk, valamint a logisztikai vállalat is partner ebben, úgy az segíthet a szálakat kibogozni. Azonban legtöbbször a problémát csak kiszervezzük a logisztikával együtt, ez pedig később csak további frusztrációt fog szülni.

Ha a problémát nem sikerül megoldani, akkor a vállalkozás és a partner egymásra fog mutogatni, hogy kinek a hibája az, hogy az eredmények elmaradnak. Az pedig egészen biztosan nem fogja felszámolni a problémákat.

Ügyfél oldalról

Valószínűleg már mindenki találkozott olyannal, hogy az ügyfél töle várta a segítséget, azonban a javaslatokra már nem volt nyított. A logisztika egy különösen kényes terület, ugyanis bonyolult és rengeteg bizalmas információt foglal magába. A vállalat fél elköteleződni, és bizalmatlan lesz a külső partner irányába.

Emiatt egyrészt nem feltétlenül nyújt kellő mennyiségű információt, aminek segítségével partnere optimális javaslatokkal tudna előállni, másrészt pedig a kapott javaslatokat fenntartással fogadja, és igyekszik minél jobban ragaszkodni a már megszokott rendszerhez.

Ennek pedig az lesz a következménye, hogy a probléma nem oldódik meg, csak tovább bonyolódik

Mit tegyünk inkább?

Kérjünk szakértői segítséget! Számtalan logisztikai vállalat kínál tanácsadói szolgáltatást, amivel eredményesen feltérképezheted a problémaforrást. Sok esetben a hiba orvosolható házon belül, ami miatt a logisztikai kiszervezése feleslegesé vállhat.

Ha pedig az elemzés szerint logisztika kiszervezése indokolt, akkor a vállalkozás tisztában lesz azzal, hogy milyen logisztikai szolgáltatásokra lesz egészen pontosan szüksége. Ez pedig egyenes utat jelent egy előnyös partnerségi szerződéshez.

Összegezve

Nem véletlenül a költség csökkentés, a szakértelem hiány, és a megoldatlan probléma a leggyakoribb indikátora a logisztika kiszervezésének. Mindegyik egy olyan kiindulási pont, amiért érdemes elindulni a kiszervezési procedúrán. Azonban hiba lenne csak egyikre, vagy másikra fókuszálni, mert akkor a várt eredmény nagy valószínűséggel elmarad és kevesebb probléma helyett, csak többet teremtünk vele.