Tengerészeti világnap - Nem is tudjuk, mennyit köszönhetünk nekik
A tengeri szállítmányozás mindig is az egyik, ha nem a legfontosabb komponense volt a logisztikának. Napjainkban az áruk - köztük az élelmiszerek - 80 százaléka vízi úton jut el egyik országból a másikba. Bátran kijelenthetjük, ha nem lenne tengerészet, akkor az egész világ megállna. A tengerészeti világnap abból a célból hívták életre, hogy ez a kevésbé ismert tény minél több emberhez eljusson.
Tengeri szállítmányozás jelentősége
A mindennapokban nem sűrűn gondolunk arra, hogy egy-egy termék milyen utat jár be, mire eljut az üzletek polcaira. Ahogy bevezetőben is írtuk, a termékek döntő többsége "utazott" hajón mielőtt megérkezett volna célállomására. Ennek normál körülmények között nincs nagy hírértéke, azonban egy-egy esemény hatására gyorsan szembesülünk azzal, hogy mennyire ki vagyunk szolgáltatva a tengeri szállítmányozásnak.
Gondoljunk csak a 2021 márciusában bekövetkezett incidensre. Az Ever Given névre keresztelt elképesztő méretű teherhajó (bár 400 méteres hosszával és 220 ezer tonnás súlyával még a top 10-be se kerülhet be) március 23-án torlaszolta el a Szuezi csatornát, amivel a világkereskedelem 12 százalékát fagyasztotta be egyik pillanatról a másikra.
Ennek következtében az árak egyik pillanatról a másikra az egekbe szöktek. Több helyütt komoly áruhiány lépett fel az alig egy hetes leállás miatt. A csatorna két oldalán rekedt 450 teherhajó rakományával majdnem 10.000 lakást lehetett volna teljesen megtölteni.
Fagyasztott áruk a tengeren
Azt hihetnénk, hogy tengeren olyan árukat szállítanak, amelyek úgymond "ráérnek", mivel a hatalmas tengerjárók költséghatékonyan ugyan, de lomhán juttatják el a termékeket a célba. Azonban egy 2018 felmérés szerint, átlagosan az élelmiszerek a megtett útjának az 58 százalékát vizen teszik meg, ezt követi a közút 31 százalékkal, és 9 százalékkal a vasút.
Korábban ezt elsősorban olyan specifikus teherhajókkal végezték, amelyek hűtött raktérrel rendelkeztek. Napjainkban viszont már inkább több, különálló hűtési rendszerrel rendelkező hűtőkonténert tesznek fel egy-egy nem specifikus teherhajóra.
Tengerészeti nap
A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (International Maritime Organization) 1948-ban kezdte meg működését az Egyesült Nemzetek egyik specializálódott ágaként. A szervezet elsősorban biztonsági, környezetvédelmi, jogi és hatékonysági kérdésekkel foglalkozott. Az IMO szlogenje is ennek szellemében született meg: "Biztonságos és hatékony szállítmányozás tiszta tengereken".
A Nemzetek Szövetsége 1978-ban hívta életre a Tengerészeti napot, hogy a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet üzenete, munkássága és célkitűzés minél több emberhez jusson el. Emellett az esemény másik fontos célja az, hogy az emberek tisztában legyen azzal, hogy napjainkban is milyen hatalmas jelentősége van a tengerészetnek.