A leggyakrabban előforduló raktár menedzsment hibák

2022.07.01

A raktármenedzsment egy végtelenül összetett feladat kör. A ide tartozik a létesítményben zajló összes folyamat megszervezése, irányítása és felügyelete. Megfelelő rátermettség és tudás hiányában borítékolható a hiba. Az aprónak tűnő malőr is képes olyan láncreakciót elindítani a raktári folyamatok összetettsége miatt, ami az egész létesítmény eredményességét veszélyezteti.

Nem megfelelő raktár elrendezés

Az elmúlt években látványosan növekedésnek indultak a raktározási költségek. Emiatt a legtöbb raktár üzemeltető igyekszik a meglévő kapacitásait a lehető leghatékonyabban kihasználni. Az évtized elején végzett amerikai kutatás alapján a raktár létesítmények átlagos kapacitás kihasználtsága csupán 68 százalék. A felmérésben 315 logisztikai vállalkozás vett részt.

A raktér hatékony kialakítását tervezési fázisnál lehet a legegyszerűbben és legköltséghatékonyabban kivitelezni. Viszont működő raktár esetén is mindenképp fontolóra kell venni egy-egy nagyobb beruházást, ami a raktér alapterületének és függőleges magasságának optimális kihasználását célozza meg.

Az Arrabona-Frigo hűtőházában modern mozgatható állvány rendszer használatával maximalizálni tudjuk a raktér fizikai adottságait anélkül, hogy a zsúfoltság miatt csökkenne a mobilitás a raktáron belül.

Rossz készletgazdálkodás

A nem megfelelő készletgazdálkodás változatos módon tud fejtörést okozni a raktár üzemeltető számára.

  • Fizikailag nem ott van az áru, ahol lennie kell. Ez jelentősen lassítja a raktári folyamatokat, és csökkenti a vállalkozás rugalmasságát. Az utóbbi az elmúlt években fontos verseny tényezővé vált.

  • Valójában nincs akkora készlet egy-egy termékből, mint amivel kalkulálunk. Emiatt gyakorta előállhat azt a kellemetlen helyzetet, hogy elfogadjuk a megrendelést, azonban később szembesülünk azzal a ténnyel, hogy valójában nem áll elegendő mennyiségben rendelkezésünkre az áru. Az utólagos rendelés leadás lassítja a folyamatokat, illetve raktárunk megítélésén is jelentős csorba esik ez által.

  • Valójában több van egy adott aruból, mint azt feltételezzük. Ennek következtében értékes megrendeléstől eshetünk el. Emellett, ha ez az állapot hosszú távon fennáll, az készletfelhalmozáshoz vezethet, ami miatt végül jelentős költségekkel járó "holt készlet" eredményez. Mi az a holt készlet, és miért ró óriási terhet a raktár üzemeltetőjére? Kattints a linkre, olvasd el korábbi cikkünket a témában!

  • Nincs hely a beérkezett áru elhelyezésére. A nem megfelelő készlet vezetés velejárója az is, hogy az áru megrendelésekor bár úgy tűnik, hogy van elegendő hely raktárban, valójában viszont nincs. Ha ezzel akkor szembesülünk, amikor megrendelés már megérkezett, az rengeteg problémát és bonyodalmat fog jelenteni.

Egy észak-amerikai cég, a Wasp Barcode Technologies felmérése alapján a kisebb vállalkozások közel fele nem használ semmilyen szoftvert a készlet nyilvántartásra, hanem teljesen manuálisan, sokszor papír alapon vezetik az áruk mozgását. Mondani se kell, ez mennyi problémát okozhat. Példának okáért a vállalkozások 34 százaléka szembesült már azzal a rendkívül kellemetlen helyzettel, hogy feltételezésükkel ellentétben nem volt elegendő árujuk készleten, ami a szállítás jelentős késedelmével járt.

Az Arrabona-Frigo hűtő raktárában ez a probléma nem állhat fenn. Cégünk modern készletkezelő szoftver és saját vonalkód leolvasó rendszer használatával minimalizálja az előforduló hibák kockázatát.

A szezonalitás és a trendek figyelmen kívül hagyása

Számos termék van, ami iránt az év bizonyos szakaszaiban jóval magasabb a kereslet, mint máskor. Például a nyári hónapokban ásványvízből 30-35 százalékkal több fogy, mint az év többi hónapjában. Ha a raktár üzemeltetője nincs megfelelően felkészülve a kereslet látványos növekedésére, az jelentős forgalom kiesést eredményezhet, illetve a partnerek elpártolásához vezethet.

Ezért rendkívül fontos, hogy tisztában legyünk azoknak a termékeknek a szezonalitással és trendjével, amikkel jellemzően foglalkozunk. Hogyan lehet kivitelezni?

Ápoljunk szoros kapcsolatot partnereinkel, akiknek pontosabb képük van a saját termékük piacán várható változásokról. Emellett használhatunk különböző kereslet-előrejelzési technikát vagy szoftvert, aminek segítségével pontos becslést kaphatunk a piacon várható kereslet és kínálat változásáról.

Az Arrabona-Frigo több, mint 20 éves tapasztalattal rendelkezik a hűtött és fagyasztott áruk piacán, aminek köszönhetően a győri hűtőraktárunkat nem éri felkészületlenül a sem nyári szezon berobbanása, sem a különböző piaci trendek megjelenése.

Listánk még nem ért véget, jövő héten folytatjuk!