A sikeres raktár 6 alappillére

2023.05.12

Az e-kereskedelem fellendülésével együtt a raktározás iránti igény is jelentősen megnőtt, ami a különböző raktár létesítményének számának gyors növekedéséhez vezetett. A több, és diverzifikáltabb raktár a korábbinál nagyobb versenyt teremtett a piacon. Lássuk mi kell ahhoz, hogy rajtvonalhoz állhassunk ebben a kiélezett versenyben!

Maximalizáljuk a üzemeltetés hatékonyságot

Elsősorban üzemeltetés hatékonyságán múlik az egész raktár működésének eredményessége. A hatékonyság alapmutatója az elért teljesítmény és a ráfordított erőforrás hányada, valamint az egységnyi idő alatt kiadott, vagy bevételezett áru mennyisége. Ezt a raktér kihasználtságának és munkaerő hatékonyságának maximalizálásával, valamint az operitv feladatok optimalizálásával tudjuk elérni.

Először is, a raktér kialakítását a vállalat tevékenységéhez kell igazítani. Például más elrendezés optimális egy gyorsan forgó fogyasztási árukra szakosodott vállalkozás számára, mint egy nagy háztartási gépek forgalmazásával foglalkozó cégnek.

Az operatív feladatok optimalizálását minden esetben a komissiózással kezdjük. Jellemzően az áruk ki és bevételénél keletkeznek felesleges, vagy túl hosszú műveletek. Ha ezeket a folyamatokat átgondoljuk és újra tervezzük, jelentősen rövidíthetjük a munkafolyamatokat. Ezáltal pedig a munkaerő is jóval hatékonyabban tud dolgozni.

A következő teendő már túl nyúlik a raktár határain. Az ellátási lánc menedzsment feladata, hogy a trendeket előre jelezve optimálisan kezelje a készletet. Továbbá feladatai közé tartozik az is, hogy felügyelje a más cégekkel kötött partnerségi szerződéseket. Az ellátási lánc menedzsmentről részletesebben korábbi cikkünkben olvashatsz.

Megfelelő készletmenedzsment

A raktárkészlet-gazdálkodás magába foglalja a raktárba - vagy raktérbe - érkező, illetve azon belül mozgó, valamint az onnan kilépő áruk áramoltatását. Ez egy kritikus terület, mivel magába foglalja a készletszint tervezését és ellenőrzését is az áru mozgatása mellett, ami kihívást jelent a legjobb szakemberek számára is a jelenlegi gyorsan változó piaci helyzetben. A raktárkészlet menedzsment két részre oszthatjuk:

Tervezés

Ahhoz, hogy hatékonyan tudjuk a raktárkészletet kezelni, mindig tudnunk kell, hogy hol tartunk jelenleg, és mi lesz a következő lépésünk. Ez azt jelenti, hogy saját céljainkat össze kell hangolni érdekeltségünk, vagyis a stakeholderek (például partnereinkkel) céljaival és a kettő közötti rést kell felmérni. Például, ha partnereink számára ideálisan alakul egy időszak, és jelentősen nagyobb forgalmat fognak lebonyolítani a raktárunkban, akkor azt bírni fogjuk-e a jelenlegi kapacitásokkal?

Felügyelet

A raktárvezetőknek fokozottan figyelniük kell azokra a tényezőkre, amelyek hatással lehetnek a készletszintre. Ilyen tényező lehet egy új termék a piacon, vagy bizonyos termékek iránti kereslet hirtelen növekedése vagy éppen csökkenése. Ezért mindig naprakész információra van szükségünk, hogy minél előbb észleljük a változást és azonnal cselekedni tudjunk. Így elkerüljük a holt készlet keletkezését, vagy csúcsidőszakban a kínálat hiányát.

A raktárkészlet-gazdálkodásról részletesebben korábbi cikkünkben olvashatsz.

Biztonság

A biztonság az egyik, ha nem a legfontosabb tényező, amit figyelembe kell venni, ha sikeresek szeretnénk lenni ezen a területen. Azokat a raktárakat, ahol gyakoribbak a balesetek vagy súlyosabb kimenetelűek, a partnerek és a leendő munkavállalók is fenntartásokkal kezelik. Emellett egy munkahelyi baleset rendkivül költségekkel járhat, amit a kieső munkaerő tovább súlyosbít. A biztonság-központú vállalati kultúra előnyeiről részletesebben korábbi cikkünkben olvashatsz.

Ügyfélszolgálat

Az e-kereskedelemben az ügyfélszolgálat nemcsak arról szól, hogy az ügyfelünk a megfelelő terméket a megfelelő időben kapja meg, hanem arról is, hogy máskor is hozzánk forduljon. Egy raktár esetén az ügyfél legtöbbször egy másik cég.

Egy jó raktár szolgáltató folyamatosan tájékoztatja partnereit minden olyan tényezőkről - késések, baleset stb.-, amelyek befolyásolhatják a működését. A cél minden esetben az, hogy a rendelés elkészüljön és időben megérkezzen, azonban ha valami oknál fogva ez nem tud megtörténni, akkor a lehetséges károk kockázatát kell minimalizálni, és a lehető legjobb alternatívát kell megtalálni ügyfelünk számára.

Innováció

A technológiai és technikai innovációk kulcsfontosságúak a hosszú távú sikerhez. Modern raktármenedzsment rendszerek lehetővé teszi, hogy nyomon követhessük a raktárában lévő összes tétel ki-, és befelé irányuló mozgását. Drónók segítségével könnyebben feltérképezhetjük raktárunk helykihasználtságát, megvílágítását és müszaki állapotát.

A robotizáció alkalmazásával számtalan operatív folyamat válhat automatizálttá, amivel rengeteg erőforrást takaríthatunk meg és a balesetek kockázatát is minimalizálhatjuk, továbbá innováció nyújtotta előnyöket a végtelenségig folytathatnánk.

Előreláthatóan fizikai és digitális automatizáció a mesterséges intelligencia révén a következő években rohamos ütemben fog fejlődni. Az a vállalkozás, ami nem tartja a lépést a fejlődéssel gyorsan jelentős hátrányba fog kerülni. 

Hol tart napjainkban a mesterséges intelligencia a logisztikában? Olvasd el korábbi cikkünket!