Gyakori raktár menedzsment hibák II.
Ahhoz, hogy a raktár eredményesen üzemeljen szilárd alapokra van szükség. Ezt a szilárd alapot több elem alkotja. Többek között az elkötelezett munkavállalók, az optimálisan kialakított munkakörnyezet, a kifogástalan állapotban lévő eszközök és az egészet összefogó raktármenedzsment. A sokszor nem csak fizikálisan óriási gépezet működtetése nem egyszerű feladat, ami miatt sajnos nagy a hibalehetőség.
![](https://e267f966bf.clvaw-cdnwnd.com/ebb046de092c4368d0f1b5531fd3cfe3/200000402-5438d5438e/Gyakori%20rakt%C3%A1rmenedzsment%20hib%C3%A1k%20II.-6.png?ph=e267f966bf)
Előző bejegyzésünkben a raktér nem megfelelő kihasználtsága, a rossz készletgazdálkodás és a szezonális kereslet ingadozás okozta problémák voltak terítéken. Ezen a héten további három gyakori raktármenedzsment problémával fogunk részletesen foglalkozni.
Folyamatok optimalizációjának hiánya
A raktár létesítményekben egy-egy egyszerűnek tűnő feladat is sokszor több különböző kisebb-nagyobb műveletet foglal magában, ami egy - már nem is olyan egyszerűen kivitelezhető - folyamatot hoz létre.
Ha pedig ezeket a munkafolyamatokat nem ellenőrizzük és optimalizáljuk, akkor könnyen előfordulhat az is, hogy egy-egy müveletet többször és feleslegesen végeznek el többen is. Ez pedig mondani se kell, hogy mennyire költséges lehet a vállalkozás számára. A feleslegesen végrehajtott műveletekbe belefektetett időt és erőforrást máshol lehetne hasznosítani.
Ez a elsősorban a nagyobb létesítményekre jellemző. Legtöbbször komissiózás közben találkozhatunk a problémával. Míg egy kisebb raktárban a komissiózást sokszor egy-két ember végzi el, így kisebb az esély arra, hogy hiba lépjen fel. Azonban egy nagyobb raktárban, ahol a folyamat több emberen keresztül, sokszor részlegek között megy végbe, jóval nagyobb az esély arra - különösen nem megfelelő kommunikációs gyakorlat mellett -, hogy hiba csuszón a procedúrába.
Miért fontos a jó kommunikációs gyakorlat a raktárban, és hogyan javíthatsz rajta? Olvasd el korábbi cikkünket a témában!
Nem megfelelő rendelésmenedzsment
A megrendelések kezelése az egyik, ha nem a legfontosabb művelet egy raktárban. Azonban amilyen fontos, annyi hiba lehetőséget is rejt magában, mivel egy bonyolult, és hosszadalmas folyamatról van szó.
A művelet rendelés beérkezésével kezdődik, majd annak elfogadásával folytatódik, ami utána következik a megfelelő termékek komissiozása, csomagolása, míg végül az áru pontos szállítására kerülne sor. Azonban a csomag célba érkezése még nem a folyamat végét jelenti. Az utánkövetés legalább olyan fontos, mint a kiszállítást megelőző mozzanatok.
Jól látható, hogy egyik müvelet a másikra épül, ami azt jelenti, hogy egyetlen hiba bármelyik lépésben az egész folyamat összeomlását eredményezte, ami rendkívül költséges tud lenni a vállalkozás számára. Ugyanis a rendelések pontos kezelése az egyik legfontosabb versenytényező az iparágban.
A hiba elkerüléséhez létfontosságú, hogy a rendelési folyamatok tökéletesen optimalizálva legyenek, és legyen róluk pontos folyamatleírás. Kisebb vállalkozások esetén még nem feltétlenül szükséges, de egy közepes, vagy nagyobb vállalkozás számára célszerű lehet egy rendeléskezelő rendszer beszerzése.
![](https://e267f966bf.clvaw-cdnwnd.com/ebb046de092c4368d0f1b5531fd3cfe3/200000404-1045310455/Gyakori%20rakt%C3%A1rmenedzsment%20hib%C3%A1k%20II.%20%281%29.png?ph=e267f966bf)
Elégtelen kárelhárítás
Sajnos a káresetek és az akaratlan rongálás gyakori problémát jelent a raktárban, különösen a nagyobb raktárakban, ahol nagy mennyiségű áru mozog. Ha a károkat szinte lehetetlen teljesen elkerülni, azonban érdemes törekedni arra, hogy minimalizáljuk őket.
A raktárat célszerű különböző védőfelszereléssel és ütközőelem felszerelni, hogy ezzel csökkentsük a balesetek, valamint a rongálás kockázatát. Terelőelemek, polcvédő palánkok és ütközésvédő elemek alkalmazásával jelentősen csökkenthető a villás emelők okozta károk kockázata. Csúszásgátló lap, sztreccsfólia és védőhálók használatával pedig a raklapok mozgatásával járó balesetek esélye minimalizálható.
A különböző védőeszközök ellenben, nem váltják ki az elővigyázatosságot. Rendszeres időközönként felül kell vizsgálnunk raktárunkat balesetvédelmi szempontokból. Meg kell győződni arról, hogy a folyosók megfelelően megvannak világítva, és akadálytalanul lehet rajtuk közlekedni. Emellett az eszközöket és a polcokat is rendszeresen át kell vizsgálni, hogy az apróbb sérüléseket, illetve hibákat észrevegyük, mielőtt nagyobb bajt okoznának.
Ezzel nem csak az értékeinket, az eszközeinket és a berendezéseket óvhatjuk meg, hanem a munkavállaló testi épségét is, ugyanis a raktár létesítményekben nem ritkák a személyi sérüléssel járó balesetek, sajnálatos módon. 2021 első félévében több, mint 1300 baleset történt valamely hazai raktárban. Miközben jelentős részük elkerülhető lett volna. Hogy hogyan? Olvasd el korábbi cikkünket, amiben a raktáribalesetek elkerülése volt a fokuszban, kattints a linkre!