Gyakori raktár menedzsment hibák II.

2022.07.08

Ahhoz, hogy a raktár eredményesen üzemeljen szilárd alapokra van szükség. Ezt a szilárd alapot több elem alkotja. Többek között az elkötelezett munkavállalók, az optimálisan kialakított munkakörnyezet, a kifogástalan állapotban lévő eszközök és az egészet összefogó raktármenedzsment. A sokszor nem csak fizikálisan óriási gépezet működtetése nem egyszerű feladat, ami miatt sajnos nagy a hibalehetőség.

Előző bejegyzésünkben a raktér nem megfelelő kihasználtsága, a rossz készletgazdálkodás és a szezonális kereslet ingadozás okozta problémák voltak terítéken. Ezen a héten további három gyakori raktármenedzsment problémával fogunk részletesen foglalkozni.

Folyamatok optimalizációjának hiánya

A raktár létesítményekben egy-egy egyszerűnek tűnő feladat is sokszor több különböző kisebb-nagyobb műveletet foglal magában, ami egy - már nem is olyan egyszerűen kivitelezhető - folyamatot hoz létre.

Ha pedig ezeket a munkafolyamatokat nem ellenőrizzük és optimalizáljuk, akkor könnyen előfordulhat az is, hogy egy-egy müveletet többször és feleslegesen végeznek el többen is. Ez pedig mondani se kell, hogy mennyire költséges lehet a vállalkozás számára. A feleslegesen végrehajtott műveletekbe belefektetett időt és erőforrást máshol lehetne hasznosítani.

Ez a elsősorban a nagyobb létesítményekre jellemző. Legtöbbször komissiózás közben találkozhatunk a problémával. Míg egy kisebb raktárban a komissiózást sokszor egy-két ember végzi el, így kisebb az esély arra, hogy hiba lépjen fel. Azonban egy nagyobb raktárban, ahol a folyamat több emberen keresztül, sokszor részlegek között megy végbe, jóval nagyobb az esély arra - különösen nem megfelelő kommunikációs gyakorlat mellett -, hogy hiba csuszón a procedúrába.

Miért fontos a jó kommunikációs gyakorlat a raktárban, és hogyan javíthatsz rajta? Olvasd el korábbi cikkünket a témában!

Nem megfelelő rendelésmenedzsment

A megrendelések kezelése az egyik, ha nem a legfontosabb művelet egy raktárban. Azonban amilyen fontos, annyi hiba lehetőséget is rejt magában, mivel egy bonyolult, és hosszadalmas folyamatról van szó.

A művelet rendelés beérkezésével kezdődik, majd annak elfogadásával folytatódik, ami utána következik a megfelelő termékek komissiozása, csomagolása, míg végül az áru pontos szállítására kerülne sor. Azonban a csomag célba érkezése még nem a folyamat végét jelenti. Az utánkövetés legalább olyan fontos, mint a kiszállítást megelőző mozzanatok.

Jól látható, hogy egyik müvelet a másikra épül, ami azt jelenti, hogy egyetlen hiba bármelyik lépésben az egész folyamat összeomlását eredményezte, ami rendkívül költséges tud lenni a vállalkozás számára. Ugyanis a rendelések pontos kezelése az egyik legfontosabb versenytényező az iparágban.

A hiba elkerüléséhez létfontosságú, hogy a rendelési folyamatok tökéletesen optimalizálva legyenek, és legyen róluk pontos folyamatleírás. Kisebb vállalkozások esetén még nem feltétlenül szükséges, de egy közepes, vagy nagyobb vállalkozás számára célszerű lehet egy rendeléskezelő rendszer beszerzése.

Elégtelen kárelhárítás

Sajnos a káresetek és az akaratlan rongálás gyakori problémát jelent a raktárban, különösen a nagyobb raktárakban, ahol nagy mennyiségű áru mozog. Ha a károkat szinte lehetetlen teljesen elkerülni, azonban érdemes törekedni arra, hogy minimalizáljuk őket.

A raktárat célszerű különböző védőfelszereléssel és ütközőelem felszerelni, hogy ezzel csökkentsük a balesetek, valamint a rongálás kockázatát. Terelőelemek, polcvédő palánkok és ütközésvédő elemek alkalmazásával jelentősen csökkenthető a villás emelők okozta károk kockázata. Csúszásgátló lap, sztreccsfólia és védőhálók használatával pedig a raklapok mozgatásával járó balesetek esélye minimalizálható.

A különböző védőeszközök ellenben, nem váltják ki az elővigyázatosságot. Rendszeres időközönként felül kell vizsgálnunk raktárunkat balesetvédelmi szempontokból. Meg kell győződni arról, hogy a folyosók megfelelően megvannak világítva, és akadálytalanul lehet rajtuk közlekedni. Emellett az eszközöket és a polcokat is rendszeresen át kell vizsgálni, hogy az apróbb sérüléseket, illetve hibákat észrevegyük, mielőtt nagyobb bajt okoznának.

Ezzel nem csak az értékeinket, az eszközeinket és a berendezéseket óvhatjuk meg, hanem a munkavállaló testi épségét is, ugyanis a raktár létesítményekben nem ritkák a személyi sérüléssel járó balesetek, sajnálatos módon. 2021 első félévében több, mint 1300 baleset történt valamely hazai raktárban. Miközben jelentős részük elkerülhető lett volna. Hogy hogyan? Olvasd el korábbi cikkünket, amiben a raktáribalesetek elkerülése volt a fokuszban, kattints a linkre!