Hatékony kommunikáció a raktárban

2021.09.28

A hatékony raktár üzemeltetés a dolgozók gördülékeny és hatékony kommunikációjával kezdődik. Ha az információ áramlása nem megfelelő, lehet bármilyen modern a felszereltsége az épületnek vagy magasan szakképzett a munkaerő, a raktár nem fog hatékonyan működni.

Miért fontos a megfelelő kommunikáció?

Komoly következményei lehetnek annak, ha egy raktárban nem hatékony a kommunikáció a munkatársak és a vezetők között. A dolgozók hatékonysága és a partnerek elégedettsége jelentősen csökken, a balesetek kockázata pedig számottevően emelkedik. A biztonságos vállalati kultúra megteremtéséhez elengedhetetlen a jó kommunikációs gyakorlat megléte.

Milyen kihívásokkal kell szembenézni?

Az egyik legnagyobb hátráltató tényezője a megfelelő kommunikációnak a raktár mérete és jellege. A sokszor elképesztő nagyságú területen a sűrűn elhelyezkedő sorok között nehéz megtalálni azt a személyt, akire éppen szükségünk van egy feladat elvégzéséhez.

Emellett sokszor nincs egyértelműsített kommunikációs rendszer. Kommunikációs irányelvek hiánya bizonytalanná teszi a dolgozókat. Emiatt gyakorta nem tudják, kihez forduljanak segítségért, vagy kinek jelentsék az észlelt veszélyforrásokat a raktárban.

Hogyan javíthatod a kommunikációt a raktárban?

Számos módszerrel javítható a kommunikáció, amivel áthidalhatóak a leggyakoribb problémák, amit a nem megfelelő kommunikáció okozhat. Hogyan honosíthatod a kommunikáció jól bevált gyakorlatát a raktáradban?

Jól átlátható struktúra

Első lépésként egy jól átlátható és világos kommunikációs láncot kell megtervezni és kialakítani. Ha probléma merül fel, akkor a dolgozóknak tudniuk kell, hogy kihez fordulhatnak a problémával kapcsolatban és kitől kérhetnek segítséget. A feladatok elvégzése és a problémák megoldása akkor tud gördülékenyen menni, ha a dolgozók gyorsan fel tudják venni a kapcsolatot a megfelelő személlyel.

Emellett a személyes találkozók sem elhanyagolhatóak. Ahhoz, hogy az információk megfelelően áramoljanak és a munkatársak bizalommal forduljanak egymáshoz, szükség van gyakori személyes meetingekre. Ezeken a megbeszéléseken a vállalat minden szintjének jelen kell lennie, a vezetőktől, a raktárban dolgozókig.

"Wareable" eszközök biztosítása

A wareable eszközök alatt olyan hordozható hétköznapi tárgyakat értünk, amelyek mikroprocesszorral rendelkeznek. Ilyen kiegészítő lehet az okosóra, az okosszemüveg vagy az okoskarkötő. Az okos eszközök segítségével úgy tudunk a raktárban dolgozókkal kommunikálni, hogy az eszközök viselése és használata nem akadályozza őket a munkában. Emellett mindig pontos információval rendelkezünk arról, hogy hol vannak a raktár területén.

Telefon vagy rádiókészülék biztosítása

Gyakorta megesik a nagyobb raktárakban, hogy a különböző feladatokat ellátó munkatársak hallótávolságon kívül esnek, és a kommunikációt sokszor a hangos gépek is nehezítik. Ezért elengethetetlen a hatékony kommunikációhoz valamely kommunikációs eszköz megléte.

Az okostelefonok javára szól, hogy írásban is lehet kommunikálni a menedzsmenttel és a kollégákkal, ami egy zajos raktárban sokszor hasznos tud lenni. A rádió adó-vevő készülék pedig költséghatékony és megbízható megoldást kínál. Az okostelefonnal ellentétben nincs kitéve a telefonhálózat terheltségének, illetve a térerő ingadozásának, ami előfordulhat egy raktárban.

PA rendszer felállítása

A professzionális raktárakban gyakran alkalmaznak PA rendszereket. A tömegkommunikációs eszközökkel gyorsan és hatékonyan tudják a vezetők vagy a felügyelők felhívni az összes ott dolgozó figyelmét, illetve átadni nekik a fontos információkat. A modern vezeték nélküli rendszerek több kilométeres hatósugárral rendelkeznek.

Viszont egy PA rendszer felállítása nemcsak a technikai feltételek biztosításából áll, hanem fontos a megfelelő szabályozás is. A félreértések és a téves riasztások elkerülése végett pontos hierarchiát kell felállítani, és meg kell szabni, hogy ki és mikor használhatja.

Felhőalapú informatikai rendszer

A pontos és mindig elérhető információk, valamint adatok elengedhetetlenek a hatékony, illetve eredményes vállalati működéshez. Egy modern raktárban egy felhőalapú szoftver megléte napjainkban szinte alapszükséglet.

A felhőalapú szoftver segítséget nyújthat a megrendelések felvételében, az értékesítési adatok nyilvántartásában, a rendelési emlékeztetők kiküldésében és a készletek nyomonkövethetőségében. A felhőalapú szoftverek segítségével optimálisan megtervezhetőek a munkafolyamatok és elkerülhető a készlethiány valamint a holtkészlet. Mi az a holtkészlet és miért káros a vállalat számára? Előző cikkünkből megtudhatod, kattints a linkre vagy a képre!

A megfelelő és precíz kommunikációs stratégia megtervezése, valamint végrehajtása különösen fontos a hűtőházban, ahol a kommunikációt nem csak a fizikai távolság akadályozza. Az állandó legfeljebb -18°C fokos hőmérséklet további kihívások elé állítja a raktárban dolgozókat. Milyen nehézségekkel kell megküzdeni a hűtőházban? Kattints a linkre vagy a képre, és tudj meg többet!