Hogyan kerüljük el a rakodótérben a baleseteket?
Valószínűleg senki nem lepődik meg azon a tényen, hogy a raktár egyik, ha nem a legveszélyesebb része a rámpa körüli rakodóterület. A szállítmány ki-, és berakodása számtalan hibalehetőséget rejt magában, ami nem csak a jelentős anyagi kárt okozhat, hanem a súlyos személyi sérülés kockázata is fennáll.
A biztonság az első
Hazánkban 2020-ban több, mint 40 ezer olyan munkahelyi balesetet regisztráltak, ami 3 napon túl gyógyuló sérüléssel járt. Ennek jelentős része - több, mint 10 százaléka - a logisztikai szektorban történt. Ez az arány még magasabb, ha a súlyosabb kimenetelű balesetekre szűkítjük a számokat. Hazánkban nem készült ezzel kapcsolatos kutatás, a tengeren túlon viszont több felmérés is megállapította, hogy a raktár létesítményekben a balesetek negyede rakodóterületen történik.
A legjelentősebb biztonsági kockázatok a raktérben
Rögzítőelemek hiánya, vagy nem megfelelő használata
A rögzítőelemek célja, hogy a biztosítsák a tehergépjármű stabil pozícióját. Megfelelő használat mellett jelentősen csökkenthetjük az emberi mulasztásból, vagy figyelmetlenségből adódó kockázatokat. Példának okáér a sofőr így nem tud időelőtt elmozdulni a rakodó helyről, ami gyakrabban előfordul, mint azt sokan gondolnák.
Rámpakiegyenlítő mellőzése
A rakodóterület egyik leghasznosabb biztonsági és kényelmi mechanizmusa a szintkiegyenlítő rendszer. Azonban sokszor hanyagság, idő vagy a szakértelem hiánya miatt nem használják a dolgozók. A rámpakiegyenlítő használata szakértelmet és odafigyelést igényel, ezért a munkavállalóknak tudniuk kell használni és tisztában kell lenniük a fontosságával.
A rámpakiegyenlítő rendszer különösen fontos a hűtőházaknál, ugyanis nem csak a dolgozók egészsége kerülhet veszélybe. A szintkülönbség miatt egyrészről nagyobb a kockázata annak, hogy baktérium és egyéb szennyeződés kerüljön az raktérbe a réseken keresztül. Továbbá a hűtött tér hőmérséklete is gyorsabban szökik fel, ha nem megfelelő a szintkülönbség. Ebből kifolyólag az Arrabona-Frigo hűtő raktárában a legmodernebb rámpakiegyenlítő rendszert használjuk.
Az eszközök minősége és amortizációja
Az elmúlt években több iparág, köztük a logisztika is vékony jégen jár, ami a profitabilitást illeti. A költségek meredeken emelkednek, azonban az árakat nem lehet hozzá igazítani, így költségcsökkentéssel lehet megőrizni a szűk árrést. Az ellátási láncot érintő problémákról korábbi cikkünkben olvashatsz részletesebben.
Azonban sok vállalkozás nem megfelelően és átgondoltan áll hozzá a költségcsökkentéshez. A legtöbben gyors eredményeket akarnak, ezért olyan dolgokon spórolnak, ami egyszerűnek tűnik ugyan, de egyáltalán nem célszerű. A legjobb példa erre az eszköz park. A berendezések karbantartása felületessé válik, vagy teljesen elmarad és az alkatrész és eszköz cseréket a lehető legolcsóbb módon próbálják megoldani.
Ez viszont több okból is veszélyes a vállalatra és a dolgozókra. A raktérben számtalan olyan eszköz van, ami több mozgó alkatrészt tartalmaz és a meghibásodása súlyos következményekkel jár. Gondoljunk csak a rámpakiegyenlítő, ahol egy apróbb hibából adódóan akár halálos kimenetelű baleset is történhet. Ha személyi sérülés nem is történik egy ilyen incidens során, az anyagi kár, és a cégünk hírnevén esett csorba egészen biztosan súlyos lesz.
Ne a költségcsökkentéssel próbáljuk cégünket a víz felszínén tartani, hanem jól megtervezett stratégiával optimalizáljuk kiadásainkat hosszútávon. Előző cikkeinkben több területet javasoltunk, ahol jelentős eredményeket érhetünk el: