Kitekintés a modern raktározásra

2022.06.02

Az online vásárlás egyértelműen aranykorát éli. Egyrészről könnyebbség a kereskedők számára, hogy nem kell fizikai üzletet fenntartani minden nyűgjével és gondjával, viszont másrészről sokszor fejtörést okoz, hogy hol tárolják a termékeket. Az online értékesítés új kihívások elé állította a kereskedelmet, ami a raktározásra is nagy hatással van.

A nagy kérdés

Egészen biztosan minden induló webáruház tervezési fázisában előkerült a megkerülhetetlen kérdés:

"Hol tároljuk az árut mielőtt megrendelnék a vásárlók?"

A termékek logisztikájának megtervezése legalább olyan fontos (ha nem fontosabb), mint például a webáruház arculata, vagy a termék kínálat.

Hiszen lehet bármilyen vonzó a vállalkozás ajánlata, ha csak költségesen és akadozva tudja eljuttatni a vásárlóhoz a portékát. Vagyis, ha nem zökkenőmentes a raktározás, az az egész vállalkozás sikerébe kerülhet.

Megváltozott a kereskedelem

Az online értékesítések fellendülésével számos új igény jelent meg a kereskedők részéről. A legtöbb vállalkozás igyekszik olyan újszerű megoldásokkal versenyelőnyre szert tenni, mint például az aznapi kiszállítás, vagy a fagyasztott élelmiszer házhozszállítás.

Fogyasztói oldalról is egyre több az igény. Manapság mondhatni elvárás, hogy egy-egy online rendelt termék 1-2 nap alatt megérkezzen vagy az, hogy nyomon követhető legyen csomagunk, és még az ökológiai lábnyoma is legyen alacsony. Ez nemcsak a kereskedőknek jelent feladatot, hanem az őket kiszolgáló logisztikai szektornak is.

A raktározás se ugyanaz

A raktárakat legtöbben egy hatalmas csarnoképületnek képzelik el, ahol a tömött sorokban, félhomályban, illetve dohos szagban állnak a termékek, és várják, hogy elszállítsák őket. Azonban ez igen messze áll a valóságtól manapság, legalább is sok helyen.

Valójában makulátlan és nyüzsgő elosztó pontok, ahol mindennek megvan a pontos helye, illetve minden egyes négyzetméter ellenőrzés alatt van. A nagyfokú automatizáció, a különböző biztonsági protokoll és berendezés pedig sokszor azt az érzést kelti a látogatóban, hogy a jővőbe lépett át, amikor betette a lábát a raktárba.

A modern raktározás kötelező elemei

Napjainkban a raktározásnak messze túl kell mutatnia a klasszikus értelemben vett áru tárolásnál. A kereskedelmi vállalatok részéről gyakorolt nyomást flexibilitás, nagyfokú hozzáférhetőség és különböző - mára alapá vált - kiegészítő szolgáltatások (például cross-docking) nélkül képtelenség lenne kezelni.

Néhány, a legalapvetőbb elem közül, ami elengedhetetlen a modern raktározáshoz:

Hatékony és folyamatos az áruáramlása

Egyértelműen kijelenthetjük, hogy az egyik legfontosabb ismérve a raktárnak az, hogy milyen gyorsan válik elérhetővé a raktározott áru. A fogyasztó részéről elvárás, hogy minél előbb megérkezzen a vásárolt termék, ami miatt a kereskedő számára az a legfontosabb, hogy minél előbb útnak indítható legyen az árucikk.

Ez elképzelhetetlen lenne modern állványrendszer és naprakész pontos raktárkészlet kezelő egység nélkül. Emellett elengedhetetlen az is, hogy a különböző komissiózási folyamatok tökéletesen optimalizáltak legyenek.

Adaptív

Sokan elkövetik azt a hibát a raktár létesítmény megtervezésekor, hogy az éppen aktuális kapacitásra és technológiára optimalizálják a raktárat. Azonban a piac expenzíven és intenzíven egyaránt folyamatosan fejlődik. Ha a tervezésnél nem gondolunk jövőbeli a kapacitásbővítésre és az új technológiai vívmányok adaptálásra, akkor nagyon gyorsan piaci verseny áldozatává válunk.

Célszerű már a raktár tervezési fázisában a jövőbeni bővítési lehetőségekkel kalkulálni. Természetesen ez plusz erőforrás felhasználással jár, viszont elhanyagolható összehasonlítva egy teljesen új raktárépület felhúzásával.

Energiahatékonyság

Az energiahatékonyság szintén egy megkerülhetetlen tényező. Minden raktárnak figyelmet kell fordítania a folyamatok energiafelhasználásának optimalizációja, illetve alternatív energiaforrások alkalmazására.

Egyrészről, a magas energia felhasználás többlet költséget jelent, amit sokszor kénytelenek a raktár üzemeltetők az ügyfelekre hárítani. Másrészről pedig napjainkra a fenntarthatósági szempontok szerencsére kezdenek előtérbe kerülni. Egyre több ügyfél számára jelent döntő tényezőt az, hogy leendő partnere milyen mértékben használ megújuló erőforrást, például napelemeket.